29 نوامبر 2022- شواهد جدید نشان می‌دهد افرادی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کنند، 37 درصد کمتر به بیماری کلیوی یا آسیب حاد کلیوی مبتلا می ‌شوند.

تیمی از محققان دریافته ‌اند که این داروها می‌ توانند از همه افراد در برابر مشکلات کلیوی در حال پیشرفت، صرف نظر از وضعیت دیابت، عملکرد کلیه و یا اینکه آیا مبتلا به بیماری کلیوی اولیه هستند، محافظت کنند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، دانشمندان با جستجو در پایگاه‌های داده MEDLINE وEmbase ، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز بر روی 13 کارآزمایی واجد شرایط مرتبط با مهارکننده های SGLT2، انجام دادند.

کارآزمایی‌های تحت بررسی شامل 90413 شرکت‌ کننده ی مبتلا به دیابت و 15605 بدون این بیماری بودند.

با توجه به نتایج، تخصیص یک مهارکننده SGLT2 خطر پیشرفت بیماری کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت تا 37 درصد کاهش داد.

مهارکننده هایSGLT2 ، همچنین خطر آسیب فعال را تا 23 درصد و خطر مرگ قلبی عروقی یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی را 23 درصد کاهش دادند.

یافته‌های محققان نشان می دهد که مهارکننده‌هایSGLT2 همچنین خطر مرگ قلبی عروقی را کاهش می‌دهند، اما خطر مرگ غیر قلبی عروقی را به‌ طور قابل توجهی کاهش نمی‌دهند.برای همه پیامدها، بدون در نظر گرفتن میانگین نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده در آزمایش، نتایج به طور کلی مشابه بود.

محققان گفتند: بر اساس برآوردهای اثرات مطلق، مزایای مطلق مهارSGLT2 ، بر خطرات جدی کتواسیدوز یا قطع عضو برتری داشت.

منبع:

https://diabetestimes.co.uk/sglt2-inhibitors-combat-kidney-complications-in-adults-study-reveals/